SV
Insikter /

3 tips till arbetsgivare som vill attrahera sjuksköterskor

Ladda ner whitepaper
Läs artikel
Sjuksköterskor är en eftertraktad yrkesgrupp inom vården och många arbetsgivare konkurrerar om att attrahera denna målgrupp på sociala och digitala plattformar. Det finns flera strategier som kan användas för att på ett effektivt sätt nå ut till och engagera sjuksköterskor, vilket i sin tur ökar möjligheterna till anställning.

Annonsera under en längre tid

En strategi är att ha annonsen aktiv på sociala och digitala plattformar i minst 3 veckor. Ett framgångsrikt exempel på detta är en kund som använde sig av denna strategi för att rekrytera sjuksköterskor till hemsjukvården. Annonsen var aktiv på Meta i 3 veckor. Genom att kombinera en högre investering med en längre annonseringsperiod, fick annonsen ökad synlighet och exponering. Fördelen med att nå ut till målgruppen flera gånger är att det skapas en större medvetenhet om erbjudandet, vilket i sin tur ökar sannolikheten att målgruppen genomför den önskade konverteringen.  

Resultatet för kundens annons överträffade förväntningarna och medförde 11 inskickade ansökningar. Dessa ansökningar var relevanta och ledde slutligen till att 7 individer blev anställda.

Annonsera på flera plattformar

Att använda en multi-channel strategi när ni söker sjuksköterskor har åtskilliga fördelar. Genom att annonsera på flera sociala och digitala plattformar ökar ni chansen att nå en bredare och mer diversifierad publik. Detta kan leda till att fler kvalificerade och lämpliga sökande får kännedom om tjänsten. Vidare finns det fler fördelar:

Målgruppsanpassning

På varje plattform har ni möjligheten att anpassa budskapen för att passa den specifika gruppen av sjuksköterskor som är aktiva där. Till exempel, om ni riktar er till mer erfarna sjuksköterskor på en viss plattform, kan ni fokusera på karriärmöjligheter och avancerad utbildning i er annons. Samtidigt kan ni framhäva mentorprogram och stödåtgärder för nyutexaminerade sjuksköterskor på plattformar där dessa är närvarande.

Fler touchpoints och ökad trovärdighet

En ytterligare fördel är det ökade antalet så kallade ”touchpoints”. Inom annonsering refererar begreppet ”touchpoints” till de olika tillfällen och platser där en potentiell kandidat kommer i kontakt med din annons eller ditt varumärkesbudskap. Fler touchpoints leder till högre medvetenhet och ökad sannolikhet för respons. Att synas mot målgruppen på flera plattformar kan också ge intrycket att ni som företag eller organisation är aktiva och engagerade i er rekryteringsprocess. Detta kan öka er trovärdighet och attraktionskraft som arbetsgivare.

Lyft fram budskap som engagerar

Sist men inte minst – se till att budskapen i annonsen engagerar! Keeparo har hjälpt många företag och organisationer att nå ut med annonser till målgruppen sjuksköterskor. Vår data visar att följande budskap engagerar mest:

Stolthet  

Det budskap som engagerar mest är stolthet. Det är viktigt för sjuksköterskor att arbetsuppgifterna är meningsfulla och bidrar till samhällsnytta.

  • Har en tydlig värdegrund
  • Utövar öppenhet och transparens
  • Erbjuder kvalitativa tjänster
  • Arbetar tillsammans mot samma mål  
  • Lyfter medarbetare och framgångar

Kultur och gemenskap

Förutom stolthet ser vi att kultur och gemenskap är viktigt. Här ryms budskap som arbetsglädje, balans mellan arbete och fritid, högt i tak samt en inkluderande och välkomnande kultur.

Hur Keeparo kan hjälpa dig att attrahera och behålla de bästa medarbetarna från er målgrupp

På Keeparo hjälper vi organisationer att behålla och attrahera engagerade medarbetare genom att skapa, forma och kommunicera starka employer brands. Vi stöttar er i allt ifrån konsultativ rådgivning kring strategiska employer branding-initiativ till att skapa tydliga kommunikationskoncept för ert erbjudande, för att sedan aktivera och distribuera det mot era målgrupper. Hör av er till oss på Keeparo.

Ladda ner whitepaper

Språk

Svenska